Na ideju da otvore ovakvu prodavnicu došle su Jelena Cokolova i Jevgenija Karuzina 2012. godine. One su gotovo istovremeno otišle na trudničko bolovanje i počele da traže odelo za krštenje
Prva prodavnica pravoslavnog ženskog odela nedavno je otvorena u centru Moskve. Ona je deo malog „lanca“ prodavnica koje takođe postoje u Sankt Peterburgu i Jekaterinburgu. Naziv su dobile po Puškinovoj priči, a mušterije nisu samo pravoslavne vernice, nego i žene koje vole ležeran i udoban stil oblačenja.
Nepisana pravila oblačenja
– U pravoslavlju ne postoje strogi kanoni ali postoje nepisana pravila, i njih se pridržavaju svi koji idu u crkvu. Odelo za crkvu treba da bude skromno, bez suviše upadljivih detalja. Kolena i laktovi treba da budu pokriveni, a žena treba da nosi maramu – priča Jelena Cokolova, jedna od osnivačica mreže prodavnica pravoslavne odeće “Barыšnя-Krestьяnka” (ime je dato po nazivu Puškinove priče “Gospođica-seljanka”).
{loadposition oglas}
Na ideju da otvore ovakvu prodavnicu došle su Jelena Cokolova i Jevgenija Karuzina 2012. godine. One su gotovo istovremeno otišle na trudničko bolovanje i počele da traže odelo za krštenje, prenose ruski mediji.
– Ispostavilo se da nije lako naći odelo za hram. Sve je ili suviše kitnjasto, ili nisu pokriveni laktovi i kolena. Zbog toga smo odlučile da same stvorimo kolekciju odela za pravoslavne hrišćanke – kaže Jelena Cokolova.
Sada su prodavnice „Barыšnя-krestьяnka“ otvorene u Moskvi, Sankt Peterburgu i Jekaterinburgu. U asortimanu su duge haljine i podsuknje, bluze i marame. U ponudi su i venčanice za one kojima ne odgovara suviše otvoreni kroj. „Barыšnя-krestьяnka“ šije haljine od prirodnih materijala za različite sezone. Zimi su u prodaji modeli od vune, a leti od tanjih materijala.
Ko kupuje pravoslavno odelo?
– Među našim kupcima ima samo 30-40% ljudi koji redovno idu u crkvu. To su žene sveštenika i one koje su zaposlene u crkvi, kao i hrišćanke koje drže nastavu u nedeljnim školama pri hramovima. Sve ostale mušterije jednostavno vole ’vintidž’ i ’bohemian’ stil odevanja, i maksi suknje i haljine. Ima mnogo trudnica i majki koje doje bebe. Mnoge naše haljine su takvog kroja da se mogu nositi i u trudnoći i posle nje – kaže Cokolova. U ponudi imamo u pamučne podsuknje, za kojima vlada pomama. Inače podsuknje su zamrle sredinom prošlog veka kada su gaćice odnosno donji veš ušli u masovniju upotrebu.
– Meni se dopada što “Barыšnя-krestьяnka” šije haljine u skladu sa pravilima oblačenja pravoslavnih hrišćanki. Sviđa mi se što se mogu kupiti podsuknje. Odgovara mi i visok kvalitet materijala i šivenja. Kad mi se ne bi dopadao kroj i materijal, ja ne bih kupovala odelo u prodavnici samo zato što je to pravoslavna marka – kaže stalna mušterija Jelena Demenko iz Sankt Peterburga.
Podsuknje u asortimanu prodavnice privukle su i Irinu Rosolimo iz Moskve, prenosi Ruska reč.
– Tražila sam ih dve godine. Pokušavala sam da objasnim u krojačkim salonima šta želim, i uvek sam bila razočarana. A u prodavnici “Barыšnя-krestьяnka” našla sam ono što mi odgovara, i to u nekoliko varijanti za različita godišnja doba. Meni nije bitno što se prodavnica pozicionira kao pravoslavna. To je reklama za one koji traže odelo za odlazak u crkvu. Za mene su to jednostavno haljine koje ja nosim – kaže Irina.
– Među pravoslavnim hrišćankama ima i onih koje se trude da izgledaju privlačno čak i u odelu prigodnom za odlazak u crkvu. Ova prodavnica je kao stvorena za njih. Ne može se govoriti o većoj potražnji za takvim odelom zbog širenja pravoslavlja. Ipak, manje od polovine mušterija dolazi zbog pravoslavnog odela. Moguće je, međutim, da se tvorci ove mreže prodavnica orijentišu na pravoslavlje, jer ljudi često dovode pravoslavlje u vezu sa ekologijom i prirodnim materijalima. Prema tome, verovatno se pravoslavna kultura tu koristi da bi se roba bolje prodavala – smatra Olga Sibirjova iz nevladine organizacije „Sova“.